Zákonodarný proces je postup alebo procedúra prijímania ústavných zákonov a zákonov ostatných. Zákonodarnú iniciatívu na Slovensku majú poslanci NR SR, výbory NR SR a vláda. Legislatívny proces pozostáva zo 4 etáp: predprípravná, prípravná, schvaľovacia a promulgačná.
Zákonodarná moc
- Zákonodarstvo je základnou kompetenciou parlamentu a je súčasťou tvorby práva
- Filozofiou nie je podstatná tvorba práva, ale nachádzanie práva podľa prirodzených zákonov
- Jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom SR je Národná rada Slovenskej republiky (NR SR).
Národná rada Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky je ústavodarný a zákonodarný orgán štátu; jednokomorový parlament so 150 poslancami volenými na obdobie 4 rokov.
Pôsobnosť Národnej rady SR
- Zákonodarná moc – prerokúva a uznáša sa na ústave, ústavných zákonoch a iných zákonoch a kontroluje ich dodržiavanie
- Kontrolná moc – uplatňovaná predovšetkým voči vláde a jej členov
- Kreačná moc – právo vytvárať vlastné orgány, štátne orgány a spolupôsobiť pri tvorbe iných orgánoch. V oblasti vnútornej a zahraničnej politiky
Systémy zákonodarného procesu
- Systém jedného čítania
- návrh zákona sa prerokuje vo výbore
- prebehne v pléne parlamentu
- všeobecná rozprava
- Systém troch čítaní
- všeobecná rozprava
- pozmeňovacie návrhy
- po schválení sa o návrhu zákona hlasuje
- využíva sa v SR
- Systém Veľkej Británie
- na schválenie sa vyžadujú rôzne väčšiny a kvóra
- nasleduje fáza podpisu zákona
- vyhlásenie a publikácia zákona
- platnosť a účinnosť zákona
Zákonodarný proces
Zákonodarný proces sa skladá z troch etáp:
Prvá etapa – činnosť zahájenia zákonodarného procesu
- Plánovanie legislatívnej činnosti
- Vznik legislatívneho návrhu
Druhá etapa – zákonodarný proces v parlamente
- Zákonodarná iniciatíva
- Rokovanie o návrhu zákona – v pléne a výboroch
- Čítanie návrhu zákona
- V jednotlivých štátoch sa líši
Oprávnenie podávať návrhy zákonov majú:
- Poslanci NR SR
- Výbory NR SR
- Vláda SR
Návrhy zákonov
Návrh zákona podáva subjekt práva zákonodarnej iniciatívy predsedovi NR SR. Návrh musí obsahovať:
- Paragrafové znenie
- Dôvodovú správu
- Doložka zlučiteľnosti
- Vykonávací predpis
Poslanecké a parlamentné výbory
- Iniciatívne a kontrolné orgány NR SR
- Osobitné orgány, ktorým zastupiteľský zbor zveruje alebo deleguje určité osobitné úlohy alebo právomoci
- Poslanci sú zväčša zaradení najviac do dvoch výborov
- Zloženie výborov odráža zastúpenie strán v parlamente
- Utvárajú sa tak, aby zahŕňali všetky základné oblasti vecného rozhodovania parlamentu
- Rokovanie výborov sa zvyčajne sústreďuje skôr na obsahovú stránku prerokúvanej problematiky a dohodovanie vecných kompromisov
Systém troch čítaní
V SR sa využíva systém 3 čítaní:
- čítanie – uskutočňuje sa v pléne
- čítanie – návrhom sa zaoberá výbor
- čítanie – návrh zákona sa opäť prerokúva v pléne a hlasuje sa o ňom
Systém troch čítaní vedie k posilneniu postavenia výborov parlamentu.
Prvé čítanie
- predseda NR SR doručí všetkým poslancom návrh zákona 15 dní pred schôdzou NR SR
- predseda navrhne gestorský výbor pre návrh zákona
- predseda zaradí návrh do programu najbližšej schôdze
- návrh zákona uvedie v pléne jeho navrhovateľ
- o návrhu sa koná všeobecná rozprava
Závery prvého čítania:
-
- návrh zákona sa vráti navrhovateľovi na dopracovanie
- alebo uznesenie o pokračovaní v rokovaní
- alebo jeho prerokovanie v 2. čítaní
Druhé čítanie
- prerokúvanie návrh zákona vo výboroch a pléne
- návrh zákona odôvodňuje vo výbore jeho navrhovateľ
- výbor vyhotoví písomnú správu
- správa obsahuje návrhy a uznesenia výboru
- odporúčanie, resp. neodporúčanie pre NR SR
- gestorský výbor zvolá spoločnú schôdzu výborov
- podanie pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu je podmienený súhlasom aspoň 15 poslancov
Tretie čítanie
- uskutočňuje sa v pléne NR SR
- zaoberá sa len schválenými pozmeňujúcimi návrhmi
- navrhovateľ má právo vziať návrh zákona späť so súhlasom NR SR
- schválenie navrhovanej právnej úpravy
Podpisovanie zákona – zákon podpisuje predseda NR SR a následne ho zašle predsedovi vlády a prezidentovi
Právo veta prezidenta
- môže zákony s pripomienkami vrátiť do NR SR do 15 dní po ich schválení
- NR SR prerokúva len v 3. čítaní
Právo veta prezidenta – zákon sa vyhlasuje v Zbierke zákonov SR do 21 dní od schválenia v NR SR, resp. 14 dní od vrátenia prezidentom